Dijital Hizmetler Vergisi Kanunu Teklifi

Kanun teklifinin içeriğiyle ilgili olarak 22 Ekim 2019 tarihli 2019-26 numaralı bülten ile bilgi sunmuştuk. Bu kez, Meclis’e sevk edilen Teklifte ilave bazı vergi düzenlemeleri olduğu görülmektedir.

Alınan bilgilere göre özetle,

  • %7,5 oranında alınacak olan dijital
    hizmet vergisi
    , (bu verginin mükellefleri Türkiye’de dijital hizmet
    sağlayıcıları olacak ve bunların, Türkiye’de işyeri ve daimî bir temsilcisinin
    olup olmamasına bakılmayacaktır.) Söz konusu vergi OECD ülkelerinin getirdiği
    ve Google Tax olarak anılan vergiye benzemekte olup, oran olarak biraz daha
    yüksektir. Dünya çapında 750milyonEURO ve Türkiye’de 20milyonTRY’den düşük
    cirosu olanlar bu vergiden muaf olacaktır.
  • 2019 yılı gelirleri dahil, en
    son dilimi %40’a çıkacak olan yeni gelir vergisi tarifesi, (tarifede
    dilim sayısı 5’e çıkmakta ve 500.000TL üzeri kazançlar için %40 gelir vergisi
    öngörülmektedir. Türkiye’de halihazırda %15,20, 27, 35 olan oranlara ilaveten
    %40 oranı öngörülmektedir) (2019 yılında elde edilen ücret gelirleri için
    mevcut tarife uygulanacaktır)
  • Belli rakamı geçen ücretlilerin
    gelir vergisi beyan yükümlülüğüne
    alınması söz konusu olacaktır, (2020 yılı
    ve sonraki yıllarda elde edilen ve 4. Dilimi aşan ücretler için beyanname
    verilmesi öngörülmektedir) Türkiye’de beyannameli mükellef sayısı çok az olduğu
    için bazı vergi indirimlerinden yararlanamayan ücretliler için bu imkân
    doğmaktadır.
  • Basına yansıyan ilk Teklifte kurumlar
    vergisi oranlarının azalması öngörülmüştü.
    • (2018-2019-2020 için %22 olarak öngörülen kurumlar
      vergisinin
      2020 için %20 olması ve takip eden yıllarda %18’e
      düşürülmesi planlanmaktaydı-finansal kuruluşlar %22 ile devam edecekti ve halka
      açık şirketler için halka açılması sonrası ilk 5 yıl kurumlar vergisinin 2
      puan indirimli
      olarak uygulatılmasına Cumhurbaşkanı tarafından karar
      verilebilecekti. Bu maddeler Teklifte yer almamaktadır.)
  • 5 milyon TL üzerindeki konutlardan alınacak değerli konut vergisi, (10milyonTRY’den daha değerli konutlardan %1 oranında bir vergi alınması planlanmaktadır. 5-7,5milyonTRY arası vergi oranı binde 3, 7,5-10milyonTRY arası ise vergi oranı binde 6 olarak öngörülmektedir.)
  • Kambiyo muamelelerinde oranı
    artan BSMV, (Halen binde 1 olan oranın binde 2 olması düşünülmektedir.)
  • Telif kazançlarında istisna ve
    stopaj uygulamasında değişiklik yapılmaktadır. (2020 ve sonraki yıllarda
    kazanılan belli tutarı aşan gelirler için istisna uygulaması kaldırılmaktadır.
    4. Gelir dilimine bakılacaktır. Bunun altında geliri olanlar için stopaj nihai
    vergi olurken bu rakamı geçenler ise gelir vergisi beyannamesi vermek zorunda
    kalacaklardır.) Daha önceden telif kazançlarının tutarına bakılmaksızın tamamı
    tevkif suretiyle vergilendirilmekteydi.
  • Döviz getirili menkul
    kıymetlerden elde edilen gelirlerde stopaj oran farklılaştırması
    öngörülmektedir.
  • Kanun yolundan vazgeçme, izaha
    davet ve uyumlu mükellef indirimi, uzlaşma ve cezada indirim gibi konularda
    düzenlemeler yapılması öngörülmektedir.
  • Spor yarışmalarını yöneten hakemlere
    ödenen ücretlerdeki
    gelir vergisi istisnası kaldırılmaktadır. Bu ücretler
    de artık gelir vergisine tabi olacaktır.
  • Personelin günlük ulaşım
    bedelinin 10 TL’yi aşması halinde, aşan kısım ücret olarak gelir vergisine tabi
    olacaktır.
  • Sporcuların vergilendirme
    rejimi 2023 yılı sonuna kadar uzatılmakta, %15 olan en yüksek stopaj oranı
    %20’ye
    çıkarılmakta ve 4. gelir dilimini aşan sporculara yıllık gelir
    vergisi beyannamesi verme yükümlülüğü getirilmektedir.
  • Sporcu ücretlerinden tevkif
    yoluyla alınan gelir vergisinin belli amaçlarla kullanılmak üzere iade edilmesi
    mekanizması kaldırılmaktadır.
  • İlk metinde olmayan
    sigortacılık, SGK, kamu ihale, kamu finansmanı, seyahat acentaları birliğine
    ilişkin bazı maddelerin de Kanun Teklifine eklendiği görülmektedir.
  • Ülkemizde şu ana kadar uygulama imkanı olmayan yen bir
    konaklama vergisi önerilmektedir.(2020’de %1, takip eden
    yıllarda %2) (Avrupa’da ve çoğu yabancı ülkede olan bir vergi türü olup ciddi
    gelir kaynağı olarak görülmektedir.)
  • Vergi müfettişlerinin çalışma,
    performans, gruplar arası geçiş ve sınav başarısına göre ilk atamalarına
    ilişkin sistematiğin değiştirilmesi planlanmaktadır.
  • Teklifteki bir konu da kiralık
    araçlara ilişkin alım, kiralama ve buna ilişkin vergiler ve masrafların gerçek
    kişiler veya şirketler tarafından gider olarak kabul edilmesine sınırlama
    getirilmesidir. Bu konuda taslakta 2020 sonrası için enteresan düzenlemeler
    bulunmaktadır.
    • Taşıtlara ilişkin giderlerin indirim kısıtlaması ticari kazanç mükellefleri için 1995 yılında yapılan düzenlemeyle kaldırılmıştı. Öncesinde binek otomobillerin ve şahsi & ailevi ihtiyaçlar için kullanılan taşıtların amortisman ve diğer giderlerinin yarısının indirilmesi mümkündü.
    • Bu kapsamda olmak üzere,
      halihazırda zirai kazanç sahiplerinin işletmeye dahil olup aynı zamanda şahsi
      & ailevi ihtiyaçlar için kullanılan taşıtların giderlerinin yarısı kabul
      ediliyor
      .
    • Kanun teklifinde bu konuda
      aylık kiralamalarda 5.500TL kira gideri kısıtlaması, satın alınan binek
      otomobillerde gider yazılabilecek ÖTV+KDV tutarının 115.000TL ile sınırlandığı
      ve taşıtın masraflarının %70’inin gider kabul edilmesi söz konusu olmaktadır.
    • Son olarak, ÖTV ve KDV hariç
      maliyetin 135.000TL, vergi dahil veya ikinci el alımlarda 250.000TL’ye kadar
      binek otomobillerin amortisman tutarı gider yazılabilecektir. Bu şartlar
      serbest meslek erbabı için de geçerli olacaktır.
    • Bu sektör spesifiğinde bakarsak
      konuya, oto kiralama sektör derneğinin verilerine göre; 2018 yılında bir önceki
      yıla göre yüzde 11,5 daralan Türkiye operasyonel kiralama sektörü, 2019 yılının
      geride bıraktığımız ilk yarısında 2018 yılı sonuna göre yüzde 9 oranında
      küçülmüştür. 2018 yılı sonunda filosunda yaklaşık 324 bin aracı olan sektörün
      araç sayısı 295 bin adede gerilemiştir. 2018 yılının ilk yarısında 6,4 milyar
      TL yatırım yaparak 59.675 adet yeni aracı filosuna dahil eden sektör, 2019
      yılının ilk yarısında 2 milyar TL yaparak 17.900 adet yeni aracı filosuna
      kattı. 2018 yılının ilkyarısı sonunda 64.800 müşterisi olan sektörün müşteri
      sayısı 2019 yılının ilk yarısı sonunda 49.000’e gerilemiştir. Sektörde yaşanan
      bu daralma nihai tüketici talebindeki düşüşten kaynaklanmaktadır. Ekonomideki
      daralma nedeniyle araç filosunu küçülterek tasarruf etmek isteyen firmalar olmuştur.
      Yeni kanun teklifiyle sektörün muhakkak etkilenmesi beklenmektedir.

Yasa henüz TBMM’de olup henüz genel kurula gelmemiştir.

Konuyla ilgili diğer gelişmeleri de sizlere duyurmaya devam ediyor olacağız.

Rasyotek Hizmet CTA Test 001

Vergide Doğru Adımı Atın!

Güncel Düzenlemelere Şimdi Uyum Sağlayın!

Dijital Hizmetler Vergisi ile ilgili tüm süreçlerinizi mevzuata uygun, hızlı ve hatasız şekilde yönetmek için Rasyotek’in uzman ekibinden destek alın.

Şimdi İletişime Geçin!

Alanında uzman ekibimizle, ihtiyaçlarınıza en uygun hizmeti sunmak için hazırız. Formu doldurun, size özel çözüm önerilerimizi birlikte değerlendirelim.


Dijital Hizmetler Vergisi Hakkında SSS

Dijital Hizmetler Vergisi ile ilgili en çok merak edilen sorulara kısa ve net yanıtlar bulabilirsiniz.

Rasyotek Hizmet FAQ Test 001

Dijital Hizmetler Vergisi nedir?

Dijital ortamda sunulan hizmetlerden elde edilen gelirleri vergilendiren, 7194 sayılı Kanun ile yürürlüğe giren bir vergi türüdür.

Dijital Hizmetler Vergisi kimleri kapsar?

Belirli bir gelir eşiğini aşan dijital platform sağlayıcıları, arama motorları, reklam hizmeti sunan firmalar ve benzeri dijital hizmet sunucularını kapsar.

Dijital Hizmetler Vergisi oranı nedir?

Genellikle %7,5 olarak uygulanır, ancak Bakanlar Kurulu bu oranı değiştirme yetkisine sahiptir.

Dijital Hizmetler Vergisi beyannamesi ne zaman verilir?

Her ayın ilgili dönemine ait beyan, takip eden ayın sonuna kadar verilir.

Dijital Hizmetler Vergisi’nden muaf olanlar kimlerdir?

Yıllık hasılatı kanunda belirtilen eşiğin altında kalan dijital hizmet sağlayıcıları muaf tutulur.