
Dijital Hizmetler Vergisi Kanunu Teklifi
Kanun teklifinin içeriğiyle ilgili olarak 22 Ekim 2019 tarihli 2019-26 numaralı bülten ile bilgi sunmuştuk. Bu kez, Meclis’e sevk edilen Teklifte ilave bazı vergi düzenlemeleri olduğu görülmektedir.
Alınan bilgilere göre özetle,
- %7,5 oranında alınacak olan dijital
hizmet vergisi, (bu verginin mükellefleri Türkiye’de dijital hizmet
sağlayıcıları olacak ve bunların, Türkiye’de işyeri ve daimî bir temsilcisinin
olup olmamasına bakılmayacaktır.) Söz konusu vergi OECD ülkelerinin getirdiği
ve Google Tax olarak anılan vergiye benzemekte olup, oran olarak biraz daha
yüksektir. Dünya çapında 750milyonEURO ve Türkiye’de 20milyonTRY’den düşük
cirosu olanlar bu vergiden muaf olacaktır. - 2019 yılı gelirleri dahil, en
son dilimi %40’a çıkacak olan yeni gelir vergisi tarifesi, (tarifede
dilim sayısı 5’e çıkmakta ve 500.000TL üzeri kazançlar için %40 gelir vergisi
öngörülmektedir. Türkiye’de halihazırda %15,20, 27, 35 olan oranlara ilaveten
%40 oranı öngörülmektedir) (2019 yılında elde edilen ücret gelirleri için
mevcut tarife uygulanacaktır) - Belli rakamı geçen ücretlilerin
gelir vergisi beyan yükümlülüğüne alınması söz konusu olacaktır, (2020 yılı
ve sonraki yıllarda elde edilen ve 4. Dilimi aşan ücretler için beyanname
verilmesi öngörülmektedir) Türkiye’de beyannameli mükellef sayısı çok az olduğu
için bazı vergi indirimlerinden yararlanamayan ücretliler için bu imkân
doğmaktadır. - Basına yansıyan ilk Teklifte kurumlar
vergisi oranlarının azalması öngörülmüştü.- (2018-2019-2020 için %22 olarak öngörülen kurumlar
vergisinin 2020 için %20 olması ve takip eden yıllarda %18’e
düşürülmesi planlanmaktaydı-finansal kuruluşlar %22 ile devam edecekti ve halka
açık şirketler için halka açılması sonrası ilk 5 yıl kurumlar vergisinin 2
puan indirimli olarak uygulatılmasına Cumhurbaşkanı tarafından karar
verilebilecekti. Bu maddeler Teklifte yer almamaktadır.)
- (2018-2019-2020 için %22 olarak öngörülen kurumlar
- 5 milyon TL üzerindeki konutlardan alınacak değerli konut vergisi, (10milyonTRY’den daha değerli konutlardan %1 oranında bir vergi alınması planlanmaktadır. 5-7,5milyonTRY arası vergi oranı binde 3, 7,5-10milyonTRY arası ise vergi oranı binde 6 olarak öngörülmektedir.)
- Kambiyo muamelelerinde oranı
artan BSMV, (Halen binde 1 olan oranın binde 2 olması düşünülmektedir.) - Telif kazançlarında istisna ve
stopaj uygulamasında değişiklik yapılmaktadır. (2020 ve sonraki yıllarda
kazanılan belli tutarı aşan gelirler için istisna uygulaması kaldırılmaktadır.
4. Gelir dilimine bakılacaktır. Bunun altında geliri olanlar için stopaj nihai
vergi olurken bu rakamı geçenler ise gelir vergisi beyannamesi vermek zorunda
kalacaklardır.) Daha önceden telif kazançlarının tutarına bakılmaksızın tamamı
tevkif suretiyle vergilendirilmekteydi. - Döviz getirili menkul
kıymetlerden elde edilen gelirlerde stopaj oran farklılaştırması
öngörülmektedir. - Kanun yolundan vazgeçme, izaha
davet ve uyumlu mükellef indirimi, uzlaşma ve cezada indirim gibi konularda
düzenlemeler yapılması öngörülmektedir. - Spor yarışmalarını yöneten hakemlere
ödenen ücretlerdeki gelir vergisi istisnası kaldırılmaktadır. Bu ücretler
de artık gelir vergisine tabi olacaktır. - Personelin günlük ulaşım
bedelinin 10 TL’yi aşması halinde, aşan kısım ücret olarak gelir vergisine tabi
olacaktır. - Sporcuların vergilendirme
rejimi 2023 yılı sonuna kadar uzatılmakta, %15 olan en yüksek stopaj oranı
%20’ye çıkarılmakta ve 4. gelir dilimini aşan sporculara yıllık gelir
vergisi beyannamesi verme yükümlülüğü getirilmektedir. - Sporcu ücretlerinden tevkif
yoluyla alınan gelir vergisinin belli amaçlarla kullanılmak üzere iade edilmesi
mekanizması kaldırılmaktadır. - İlk metinde olmayan
sigortacılık, SGK, kamu ihale, kamu finansmanı, seyahat acentaları birliğine
ilişkin bazı maddelerin de Kanun Teklifine eklendiği görülmektedir. - Ülkemizde şu ana kadar uygulama imkanı olmayan yen bir
konaklama vergisi önerilmektedir.(2020’de %1, takip eden
yıllarda %2) (Avrupa’da ve çoğu yabancı ülkede olan bir vergi türü olup ciddi
gelir kaynağı olarak görülmektedir.) - Vergi müfettişlerinin çalışma,
performans, gruplar arası geçiş ve sınav başarısına göre ilk atamalarına
ilişkin sistematiğin değiştirilmesi planlanmaktadır. - Teklifteki bir konu da kiralık
araçlara ilişkin alım, kiralama ve buna ilişkin vergiler ve masrafların gerçek
kişiler veya şirketler tarafından gider olarak kabul edilmesine sınırlama
getirilmesidir. Bu konuda taslakta 2020 sonrası için enteresan düzenlemeler
bulunmaktadır.- Taşıtlara ilişkin giderlerin indirim kısıtlaması ticari kazanç mükellefleri için 1995 yılında yapılan düzenlemeyle kaldırılmıştı. Öncesinde binek otomobillerin ve şahsi & ailevi ihtiyaçlar için kullanılan taşıtların amortisman ve diğer giderlerinin yarısının indirilmesi mümkündü.
- Bu kapsamda olmak üzere,
halihazırda zirai kazanç sahiplerinin işletmeye dahil olup aynı zamanda şahsi
& ailevi ihtiyaçlar için kullanılan taşıtların giderlerinin yarısı kabul
ediliyor. - Kanun teklifinde bu konuda
aylık kiralamalarda 5.500TL kira gideri kısıtlaması, satın alınan binek
otomobillerde gider yazılabilecek ÖTV+KDV tutarının 115.000TL ile sınırlandığı
ve taşıtın masraflarının %70’inin gider kabul edilmesi söz konusu olmaktadır. - Son olarak, ÖTV ve KDV hariç
maliyetin 135.000TL, vergi dahil veya ikinci el alımlarda 250.000TL’ye kadar
binek otomobillerin amortisman tutarı gider yazılabilecektir. Bu şartlar
serbest meslek erbabı için de geçerli olacaktır. - Bu sektör spesifiğinde bakarsak
konuya, oto kiralama sektör derneğinin verilerine göre; 2018 yılında bir önceki
yıla göre yüzde 11,5 daralan Türkiye operasyonel kiralama sektörü, 2019 yılının
geride bıraktığımız ilk yarısında 2018 yılı sonuna göre yüzde 9 oranında
küçülmüştür. 2018 yılı sonunda filosunda yaklaşık 324 bin aracı olan sektörün
araç sayısı 295 bin adede gerilemiştir. 2018 yılının ilk yarısında 6,4 milyar
TL yatırım yaparak 59.675 adet yeni aracı filosuna dahil eden sektör, 2019
yılının ilk yarısında 2 milyar TL yaparak 17.900 adet yeni aracı filosuna
kattı. 2018 yılının ilkyarısı sonunda 64.800 müşterisi olan sektörün müşteri
sayısı 2019 yılının ilk yarısı sonunda 49.000’e gerilemiştir. Sektörde yaşanan
bu daralma nihai tüketici talebindeki düşüşten kaynaklanmaktadır. Ekonomideki
daralma nedeniyle araç filosunu küçülterek tasarruf etmek isteyen firmalar olmuştur.
Yeni kanun teklifiyle sektörün muhakkak etkilenmesi beklenmektedir.
Yasa henüz TBMM’de olup henüz genel kurula gelmemiştir.
Konuyla ilgili diğer gelişmeleri de sizlere duyurmaya devam ediyor olacağız.

Vergide Doğru Adımı Atın!
Güncel Düzenlemelere Şimdi Uyum Sağlayın!
Dijital Hizmetler Vergisi ile ilgili tüm süreçlerinizi mevzuata uygun, hızlı ve hatasız şekilde yönetmek için Rasyotek’in uzman ekibinden destek alın.
Şimdi İletişime Geçin!
Alanında uzman ekibimizle, ihtiyaçlarınıza en uygun hizmeti sunmak için hazırız. Formu doldurun, size özel çözüm önerilerimizi birlikte değerlendirelim.
Dijital Hizmetler Vergisi Hakkında SSS
Dijital Hizmetler Vergisi ile ilgili en çok merak edilen sorulara kısa ve net yanıtlar bulabilirsiniz.

Dijital ortamda sunulan hizmetlerden elde edilen gelirleri vergilendiren, 7194 sayılı Kanun ile yürürlüğe giren bir vergi türüdür.
Belirli bir gelir eşiğini aşan dijital platform sağlayıcıları, arama motorları, reklam hizmeti sunan firmalar ve benzeri dijital hizmet sunucularını kapsar.
Genellikle %7,5 olarak uygulanır, ancak Bakanlar Kurulu bu oranı değiştirme yetkisine sahiptir.
Her ayın ilgili dönemine ait beyan, takip eden ayın sonuna kadar verilir.
Yıllık hasılatı kanunda belirtilen eşiğin altında kalan dijital hizmet sağlayıcıları muaf tutulur.





